Visceraal vet: wat is het en hoe kom je er van af?

Bij het in kaart brengen van je fysieke gezondheid kun je kijken naar je vetpercentage. Door je lichaamsvet te (laten) meten, weet je of je een gezond vetpercentage hebt. Er is echter ook een ander soort vet dat invloed heeft op je gezondheid. Dit is visceraal vet, wat ook wel bekend staat als buikvet of orgaanvet. Vroeger was dit vet nodig om te overleven, maar tegenwoordig is de viscerale vetwaarde bij veel mensen te hoog.

In deze blog van Slank-Klup.nl gaan we je alles vertellen over orgaanvet, kijken we naar de gevaren hiervan en helpen we je bij het verminderen van buikvet!

Wat is visceraal vet?

Visceraal vet, ook wel bekend als buikvet, is een type vetweefsel dat zich bevindt rondom de interne organen in de buikholte. Zoals de lever, de nieren en de darmen. In tegenstelling tot het onderhuidse vet dat direct onder de huid zit, is visceraal vet dieper gelegen en zit het rondom de organen. Hoewel een bepaalde hoeveelheid orgaanvet nodig is voor het functioneren van het lichaam, kan overmatig visceraal vet schadelijk zijn voor de gezondheid.

Heeft visceraal vet een functie in het lichaam?

Dit type vet heeft zeker een functie in ons lichaam. Het is een (reserve) energievoorraad, die mensen vroeger nodig kon hebben tijdens voedselschaarste. Ook heeft het een beschermende functie en beschermt het organen tegen kou en schokken. In Nederland is er echter geen sprake meer van een voedselschaarste, waardoor het viscerale vet-gehalte bij veel mensen te hoog wordt.

Wat zijn de risico’s van teveel buikvet?

Visceraal vet wordt geassocieerd met een aantal gezondheidsproblemen. Een van de belangrijkste zorgen is het verhoogde risico op het ontwikkelen van chronische ziekten, zoals diabetes type 2, hartaandoeningen, hoge bloeddruk en bepaalde vormen van kanker. Dit komt omdat visceraal vet actief hormonen en andere stoffen produceert die ontstekingen in het lichaam kunnen veroorzaken en de stofwisseling kunnen verstoren.

Waarom is visceraal vet gevaarlijk?

Een van de redenen waarom visceraal vet zo gevaarlijk is, is dat het dieper ligt en dichter bij vitale organen. Wanneer er een teveel aan visceraal vet is, kan het zich ophopen rond organen zoals de lever en de alvleesklier, wat de normale functie ervan kan verstoren. Dit kan leiden tot insulineresistentie, wat op zijn beurt kan leiden tot diabetes type 2.

Daarnaast wordt visceraal vet ook in verband gebracht met een verstoorde vetstofwisseling. Het produceert vetzuren die rechtstreeks naar de lever worden getransporteerd en de aanmaak van cholesterol en triglyceriden kunnen stimuleren. Hoge niveaus van deze bloedvetten kunnen het risico op hart- en vaatziekten verhogen.

wat is visceraal vet

Hoe kan ik mijn viscerale vet meten?

Het meten van visceraal vet kan worden gedaan met behulp van medische technieken zoals CT-scans, DEXA scan en MRI’s. Een eenvoudigere benadering is het meten van de tailleomtrek. Een tailleomtrek van meer dan 88 cm bij vrouwen en 102 cm bij mannen wordt geassocieerd met een verhoogd risico op de ophoping van visceraal vet en de daaruit voortvloeiende gezondheidsproblemen.

Ook zijn er in sportscholen vaak elektronische weegschalen te vinden die orgaanvet en vetpercentage meten. Hoewel deze weegschalen een redelijke inschatting kunnen geven, zijn ze niet zo accuraat als een medische scan. Bij de meeste digitale weegschalen wordt het viscerale vet uitgedrukt in een waarde. Hierbij is (meestal) een waarde van 1 tot 12 de marge en is een waarde boven de 12 gevaarlijk.

Hoe kom je van visceraal vet af?

Gelukkig kan visceraal vet worden verminderd door een gezonde levensstijl. Regelmatige lichaamsbeweging is essentieel, omdat het helpt bij het verbranden van overtollig vet, het verbeteren van de stofwisseling en het behouden van een gezond lichaamsgewicht. Daarnaast is een uitgebalanceerd dieet belangrijk, waarbij de nadruk ligt op het consumeren van voedingsmiddelen met een lage glycemische index, veel vezels en gezonde vetten.

Het verminderen van stress kan ook helpen bij het verminderen van visceraal vet. Langdurige blootstelling aan stresshormonen, zoals cortisol, kan bijdragen aan gewichtstoename, vooral rond de buikstreek. Het beoefenen van ontspanningstechnieken, zoals meditatie of yoga, kan stress verminderen en het risico op visceraal vet verminderen.

  • Meer lichaamsbeweging
  • Gezonder eten (minder calorie├źn)
  • Stress verminderen
  • Yoga en meditatie

Buikvet verminderen met Slank Klup

Heb jij overgewicht en maak je je zorgen om orgaanvet? Bij Slank Klup helpen we je buikvet verminderen met onze gezonde weekschema’s. Wil jij graag online voedingsadvies krijgen van een ervaren voedingsadviseur? Bekijk hier de mogelijkheden van onze weekmenu’s op maat inclusief coaching. Wij stellen een advies op maat samen, waarbij we rekening houden met jouw wensen, doelen en eetvoorkeuren.

Volg mij
Latest posts by Marvin Grouw (see all)

Marvin Grouw

Marvin werkt sinds 2014 als Voedingsadviseur. Naast krachttraining en (lekker) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *